De CommunicatieVonk
06 - 482 731 69

TwitterVolgen

Saskia Vonk1 dec 2017

De Zorginformatiekrant die ik schreef voor Urk werd vorige week huis aan huis verspreid. Mooi om aan te werken. Sam… twitter.com/i/web/status/9…

Saskia Vonk28 okt 2017

RT @Climathon 🌍: People in 100+ cities work together across borders for #ClimateAction today. Thanks for supporting the global… twitter.com/i/web/status/9…

Contact

De CommunicatieVonk
Prinses Margrietplantsoen 41
1403 SV Bussum
06 - 482 731 69

Afbeeldingen op social media: Size does matter!

Je wilt een afbeelding gebruiken bij je post op social media. Dus zoek je naar leuke, aansprekende, opvallende plaatjes. Tekst goed zetten, afbeelding uploaden... en 'Publish'. Maar, PAS OP!! Dan kan het nog goed fout gaan. Want.... Size matters. 

Ons brein wil plaatjes
Wil je serieus aan de slag met social media en contentmarketing, dan kún je er niet onderuit om ook afbeeldingen te gebruiken. Wij mensen zijn nou eenmaal visueel ingesteld, zo zit ons brein in elkaar. Ga zelf maar na hoe je omgaat met de overvloed aan informatie en posts op social media. Je swiped – soms onnadenkend of verveeld – door je tijdlijn. Teksten lezen doe je amper… …tenzij er een afbeelding bij staat die je aandacht trekt. 

Visueel schreeuwen
Facebook heeft nu een nieuw gebbetje om ook korte teksten wat meer te laten opvallen. Gebruik je minder dan 85 tekens, dan maakt Facebook er LEKKERE GROTE LETTERS van. Alsof iemand visueel tegen je aan het schreeuwen is. En dat is wat je blijkbaar moet doen als je geen afbeeldingen gebruikt. 

Hopeloos mis
Dus investeer tijd en geld in het vinden of (laten) maken van mooie afbeeldingen.  Maar let dan ook nog op de volgende stap: het formaat. Anders sla je met je mooi plaatje de plank volstrekt mis. Enkele voorbeelden van mislukte LinkedIn en Twitter posts.

De onbedoelde ‘teaser’
Een beeld met een tekst erin die door het platform verkeerd wordt afgesneden, kan onbedoeld als ‘teaser’ werken. Neem deze: “All I want for christmas is..” WHAT?

Of deze
“Motivation is what gets you started”, wat zou dan habit zijn?

De boodschap komt alleen nog bij heel nieuwsgierige mensen die op het plaatje klikken om the bigger picture te kunnen zien. 

Raad je plaatje
Vaak wordt het ook echt een raadplaatje. Deze bijvoorbeeld: de Flevokust waar het in het bericht om draait is niet te zien, tenzij je de afbeelding helemaal opent.

En van dit plaatje mis je de grap volledig als je hem niet helemaal opent. (Jammer, want hij is wel grappig.)

Zonde dus van de tijd en moeite om een plaatje te vinden dat vervolgens niet goed toont. 

Check check, vooral op mobiel    
Meer en meer bedrijven investeren in een ‘responsive’ website die zorgt dat de site op ieder apparaat goed toont. Waarom dan niet voor social media? Op de desktop-versie willen Facebook en LinkedIn nog wel eens coulant zijn in het tonen van afwijkende formaten afbeeldingen. Maar hoe ziet jouw afbeelding er uit op mobiel of tablet? Check en dubbelcheck het. 

Handige lijstjes
Over het algemeen geldt voor social media dat het mis gaat met staande afbeeldingen. Met liggende afbeeldingen ben je al een stuk veiliger. Vooral LinkedIn en Twitter zijn genadeloos. Op Facebook kom je met veel formaten wel weg. Het beste is natuurlijk om precies de juiste maat te nemen. Zeker ook voor headers en profielafbeeldingen. Hier vind je een handig lijstje voor het bepalen van de juiste maten. (Maar let op: het wijzigt nog wel eens, dus zoek een recent lijstje op). 
https://makeawebsitehub.com/social-media-image-sizes-cheat-sheet/

Beetje hulp nodig bij het maken en posten van mooie afbeeldingen op social media? Ook dat kan ik voor je doen! Neem contact op.

>>Afbeeldingen op social media: Size does matter!