De CommunicatieVonk
06 - 482 731 69

TwitterVolgen

Saskia Vonk1 dec 2017

De Zorginformatiekrant die ik schreef voor Urk werd vorige week huis aan huis verspreid. Mooi om aan te werken. Sam… twitter.com/i/web/status/9…

Saskia Vonk28 okt 2017

RT @Climathon 🌍: People in 100+ cities work together across borders for #ClimateAction today. Thanks for supporting the global… twitter.com/i/web/status/9…

Contact

De CommunicatieVonk
Prinses Margrietplantsoen 41
1403 SV Bussum
06 - 482 731 69

Een sterke tekst: schrijf eens in een andere kleur

Je hebt flink zitten zweten op een mooie, sterke tekst. Tevreden bekijk je het resultaat. Maar dan bekruipt je ineens het gevoel dat je het al eerder hebt gezien. Het kan de beste overkomen: je zit vast in een bepaalde groef. Je kunt zeggen ‘dat is nou eenmaal mijn schrijfstijl’. Maar belangrijker is de vraag: wat is de ‘leesstijl’ van jouw doelgroep? Een tekst kan een stuk sterker worden als je varieert in stijlen. Wil je uit je vaste groef komen, schrijf dan eens met een andere kleur!

Pennen van De Bono

Niet met een andere kleur pen of computer-font natuurlijk (hoewel dat best vrolijk kan staan). Nee, met een andere stijl. Gebruik daarvoor de ‘pennen van De Bono’. Misschien beter bekend als de ‘Denkhoeden van De Bono’. De zes verschillende denkhoeden van Bono hebben allemaal een bepaalde kleur en staan voor een aparte manier van denken. Vervang ‘Denkhoed’ door ‘Pen’ en je hebt een aparte manier van… schrijven!

Zwartkijken of het zonnig inzien

Neem bijvoorbeeld de zwarte pen. Dat is de pen die de meeste journalisten vasthouden. De invalshoek is kritisch, negatief en oordelend. Schrijf je met een gele pen, dan benader je het onderwerp juist optimistisch, constructief en haal je vooral de kansen aan. 

Met zes kleuren heb je meer smaakjes dan alleen positief of negatief. Met een witte pen beschrijf je vooral feiten en geef je objectief en neutraal informatie. Uit een rode pen vloeien emoties, gevoelens en dus ook heel andere woorden. De blauwe pen is voor overzicht, heldere processen en meta-denken. De groene pen, tot slot, is de creatieve pen die energie, verandering en ‘bekijk het eens van deze kant’ met zich meebrengt. 

Neem je doelgroep mee

Bij het kiezen van de juiste pen of combinatie van pennen, doe je er goed aan om je doelgroep in gedachten te nemen. Heb een erg kritisch publiek, dan raakt een happy-de-peppie gele tekst misschien niet de juiste snaar. Maar vleugje groene pen die meerdere kanten van het verhaal laat zien, krijgt ze misschien wel mee. 

Uit de groef

Probeer het maar eens: pak een willekeurige tekst uit een folder, advertentie of nieuwsberichtje en probeer die eens met een andere kleur pen te schrijven. Je zult verbaasd staan van het resultaat. Laat je inspireren door de woorden en zinnen die deze oefening oplevert en gebruik daar het beste van in je uiteindelijke tekst. Het trekt je zeker uit de groef. Succes.

Hulp nodig bij het schrijven van sterke teksten? Ik sta voor je klaar!

 

>>Een sterke tekst: schrijf eens in een andere kleur